REGULAMIN ORGANIZACYJNY PLACÓWKI
OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZEJ TYPU SOCJALIZACYJNEGO
W WOŁOWIE
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Placówka Opiekuńczo – Wychowawcza w Wołowie działa na podstawie :
- Ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 135 ze zm.)
- Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 292, poz. 1720).
§ 2
- Placówka Opiekuńczo – Wychowawcza Typu Socjalizacyjnego z siedzibą w Wołowie przy ul. Kościuszki 27 jest placówką instytucjonalnej pieczy zastępczej.
- Placówka Opiekuńczo – Wychowawcza Typu Socjalizacyjnego zwana w dalszej części regulaminu Placówką, realizuje zadania z zakresu opieki doraźnej i całodobowej.
- Limit miejsc w placówce wynosi 14.
- Placówka ma charakter koedukacyjny i przeznaczona jest dla wychowanków w wieku powyżej 10 roku życia wymagających szczególnej opieki lub mających trudności w przystosowania się do życia w rodzinie.
- Umieszczenie dziecka poniżej 10 roku życia w Placówce jest możliwe w wyjątkowych przypadkach, szczególnie gdy przemawia za tym stan jego zdrowia lub dotyczy to rodzeństwa.
- Główne cele:
- przyjmowanie dzieci w nagłych sytuacjach kryzysowych,
- zapewnienie doraźnej, całodobowej opieki realizowanej w warunkach poszanowania praw dziecka, w standardach przewidzianych przepisami prawa,
- działanie na rzecz powrotu dziecka do domu rodzinnego, podtrzymywanie więzi rodzinnych,
- umożliwienie kształcenia dostosowanego do wieku i możliwości rozwojowych dziecka,
- opracowanie diagnozy stanu psychofizycznego i sytuacji życiowej dziecka oraz ustalenie wskazań do dalszej pracy z dzieckiem,
- zapewnienie zajęć wychowawczych i innych specjalistycznych uzależnionych od potrzeb dziecka, przygotowujących do życia społecznego,
- w przypadku bezskuteczności działań na rzecz powrotu dziecka do rodziny, przygotowanie i przekazanie dzieci do zastępczych form wychowania rodzinnego lub odpowiednich placówek.
Rozdział II
Funkcjonowanie placówki, kierowanie i przyjmowanie dzieci
§ 3
- Placówka zapewnia dziecku całodobową opiekę i wychowanie oraz zaspokaja jego niezbędne potrzeby, w szczególności emocjonalne, rozwojowe, zdrowotne, bytowe, społeczne i religijne.
- W Placówce prowadzone są zajęcia dostosowane do aktualnych możliwości i potrzeb przebywających dzieci.
- Placówka zapewnia możliwość realizacji obowiązku szkolnego na odpowiednim poziomie edukacyjnym.
§ 4
- Skierowania do Placówki w porozumieniu z dyrektorem placówki wydaje powiat właściwy do ponoszenia wydatków na opiekę i wychowanie dziecka.
- Podstawą skierowania do Placówki jest orzeczenie sądu.
§ 5
- Przyjmowanie dzieci do Placówki odbywa się przez całą dobę.
- W Placówce prowadzona jest ewidencja wszystkich przyjętych dzieci.
- Procedura przyjęcia dziecka do Placówki:
- rozmowa wstępna z dzieckiem przeprowadzana w celu wyjaśnienia jego sytuacji oraz złagodzenia napięcia emocjonalnego,
- analiza dokumentacji dostarczonej przez osoby doprowadzające dziecko,
- wywiad z osobą doprowadzającą dziecko,
- w miarę potrzeb konsultacja zdrowotna i zabiegi sanitarno – higieniczne,
- założenie dokumentacji indywidualnej dziecka,
- spisanie rzeczy osobistych dziecka,
- zapoznanie z regulaminem placówki, a w szczególności prawami i obowiązkami dziecka.
- O przyjęciu dziecka Placówka powiadamia rodziców, opiekunów prawnych, PCPR, właściwy sąd oraz MOPS w Wołowie
- W Placówce dziecko pozostaje do czasu powrotu do domu rodzinnego lub przekazania pod opiekę właściwych osób lub innych instytucji.
Rozdział III
Zasady sprawowania opieki, praca wychowawcza, organizacja zajęć wychowawczych
§ 6
- Praca opiekuńczo – wychowawcza odbywa się według ustalonego półrocznego harmonogramu.
- Harmonogram pracy opiekuńczo-wychowawczej opracowują wychowawcy placówki z uwzględnieniem potrzeb i predyspozycji dzieci umieszczonych w placówce.
- Podstawowymi zadaniami w zakresie opieki nad wychowankami są:
- zapewnienie poczucia bezpieczeństwa,
- poszanowanie podmiotowości,
- zapewnienie dostępnego przez całą dobę wyżywienia dostosowanego do potrzeb rozwojowych dziecka,
- utrzymanie dobrego stanu zdrowia dziecka, zapewnienie ubezpieczenia, opieki medycznej, zaopatrzenia w leki, kształtowanie nawyków prozdrowotnych,
- zapewnienie odpowiedniego wyposażenia w odzież, obuwie, środki higieny osobistej i inne przedmioty indywidualnego użytku,
- zapewnienie pomocy specjalistycznej,
- umożliwienie realizacji zabiegów higieniczno-sanitarnych,
- tworzenie warunków do prawidłowego rozwoju fizycznego.
- czynności dnia codziennego -sprzątanie, pranie , prasowanie, dokonywanie zakupów itp.
§ 7
- Wychowawca, któremu dyrektor placówki powierzył kierowanie procesem wychowawczym dziecka opracowuje plan pomocy dziecku we współpracy z asystentem rodziny oraz innymi specjalistami.
- Wychowawca utrzymuje kontakt z rodziną dziecka i umożliwia kontakt dziecka z rodzicami i innymi osobami bliskimi.
- Wychowawca podejmuje współpracę z instytucjami zajmującymi się sprawami dziecka.
- Wszyscy wychowawcy zatrudnieni w Placówce pomagają przy realizacji planu pomocy dziecku.
- Praca wychowawcza polega na:
- rozpoznaniu sytuacji dziecka, jego stanu fizycznego i psychicznego, postępów w nauce,
- włączeniu dziecka do aktywnego życia w grupie rówieśniczej,
- tworzeniu warunków wszechstronnego rozwoju,
- uczeniu odpowiedzialności i przygotowaniu do samodzielności,
- organizowaniu czasu wolnego,
- wychowaniu społecznym i uczeniu poszanowania tradycji,
- realizowaniu potrzeb edukacyjnych i pomocy w nauce,
- umożliwieniu wszechstronnego rozwoju osobowości dziecka poprzez rozwijanie i wzmacnianie cech pozytywnych, przy jednoczesnym osłabianiu cech negatywnych,
- prowadzeniu zajęć psychoedukacyjnych oraz profilaktycznych dla grupy wychowawczej,
- kształtowaniu u dzieci nawyków higienicznych, prozdrowotnych oraz nauce podstawowych czynności życia codziennego – prania, sprzątania robienia zakupów itp.
§ 8
- Zajęcia organizuje się dla dzieci w przypadku występowania zaburzeń w zachowaniu, trudności w nauce, niepowodzeń szkolnych uwarunkowanych zaniedbaniami wychowawczymi.
- Zajęcia organizowane są również dla dzieci z określonymi potrzebami w zakresie edukacji, przygotowania do samodzielnego życia, wyboru zawodu.
- Zajęcia organizowane są indywidualnie lub grupowo w Placówce lub poza nią.
Rozdział IV
Zespół do Spraw Okresowej Oceny Sytuacji Dziecka
§ 9
- W Placówce działa Zespół do Spraw Okresowej Oceny Sytuacji Dziecka, zwany dalej Zespołem.
- Zespół dokonuje okresowej oceny sytuacji dziecka w celu:
- ustalania aktualnej sytuacji rodzinnej dziecka;
- analizy stosowanych metod pracy z dzieckiem i rodziną;
- uaktualnienia planu pomocy dziecku
- monitorowania procedur adopcyjnych dzieci z uregulowaną sytuacją prawną umożliwiającą przysposobienie;
- oceny stanu zdrowia dziecka i jego aktualnych potrzeb;
- oceny możliwości powrotu dziecka do rodziny lub umieszczenia go w rodzinnej pieczy zastępczej;
- informowania sądu o potrzebie umieszczenia dziecka w placówce działającej na podstawie przepisów o systemie oświaty, działalności leczniczej lub pomocy społecznej.
- W skład Zespołu wchodzą w szczególności:
- dyrektor, pedagog/psycholog, wychowawca przygotowujący plan pomocy dziecku,
- przedstawiciel organizatora rodzinnej pieczy zastępczej;
- asystent rodziny, przedstawiciel ośrodka adopcyjnego, kurator lub w miarę indywidualnych potrzeb dziecka inne osoby prowadzące pracę z rodziną dziecka.
- Do udziału w posiedzeniu Zespołu mogą być zapraszani przedstawiciele: sądu właściwego ze względu na miejsce położenia placówki, powiatowego centrum pomocy rodzinie, ośrodka pomocy społecznej, policji, instytucji oświatowych oraz organizacji społecznych statutowo zajmujących się problematyką rodziny i dziecka, a także osoby bliskie dziecku.
- Zespół dokonuje oceny sytuacji dziecka w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż co pół roku.
- Po dokonaniu okresowej oceny sytuacji dziecka Zespół formułuje na piśmie wniosek dotyczący zasadności dalszego pobytu dziecka w placówce i przesyła go do sądu.
- Zebrania Zespołu są protokołowane.
Rozdział V
Zespół Wychowawców
§ 10
- W Placówce powoływany jest Zespół Wychowawców.
- Przewodniczącym Zespołu Wychowawców jest Dyrektor Placówki, który zwołuje posiedzenia Zespołu Wychowawców w formie zarządzenia.
- Posiedzenia Zespołu Wychowawców odbywają się cyklicznie, raz w miesiącu celem omówienia bieżącej sytuacji Placówki oraz wychowanków.
- Zebrania Zespołu Wychowawców są protokołowane.
Rozdział VI
Prawa i obowiązki dzieci.
§ 11
- Placówka kieruje się dobrem dziecka i poszanowaniem jego praw.
- Dziecko przebywające w placówce ma prawo w szczególności do:
- poszanowania godności osobistej,
- pobytu w warunkach bezpiecznych wolnych od przemocy fizycznej i psychicznej,
- swobodnego kontaktowania się z rodziną lub opiekunami prawnymi o ile sąd nie ograniczył tych kontaktów,
- praktyk religijnych,
- korzystania z opieki wychowawczej i medycznej,
- korzystania z pomocy pracowników placówki,
- uzyskiwania informacji na temat swoich dalszych losów,
- korzystania z pomieszczeń i urządzeń znajdujących się w placówce,
- kontynuowania i rozwoju swoich zainteresowań,
- wyrażania własnego zdania,
- znajomości swoich praw i obowiązków.
§ 12
- Dziecko przebywając w Placówce ma obowiązek:
- przestrzegać regulaminów, ustalonych zasad, kultury współżycia w Placówce i poza nią,
- realizować obowiązek szkolny,
- wykonywać zadnia, które służą jego własnemu rozwojowi i socjalizacji,
- współpracować z pracownikami Placówki w zakresie realizacji indywidualnego planu pomocy i planu własnego rozwoju,
- uznawać podmiotowość i poszanowanie godności innych osób,
- przestrzegać zgodnego współżycia w grupie wychowawczej,
- brać udział w organizowanych zajęciach,
- szanować mienie Placówki oraz własność prywatną innych dzieci,
- dbać o ład i porządek w miejscu pobytu,
- przestrzegać obowiązującego w Placówce porządku dnia, który ustala Dyrektor Placówki,
- przestrzegać terminowego powrotu z udzielonych przepustek,
§ 13
- Dziecku przebywającemu w Placówce nie wolno:
- samowolnie oddalać się z Placówki bez zgody i wiedzy wychowawcy,
- posiadać żadnych używek
§ 14
- Dzieci przebywające w Placówce mogą tworzyć samorząd.
- Organizację samorządu określa regulamin uchwalony przez dzieci przebywające w Placówce.
- Opiekuna samorządu wybierają dzieci spośród pracowników zatrudnionych w Placówce.
§ 15
Dzieciom przebywającym w placówce przysługuje, stosownie do wieku i indywidualnych potrzeb, wyposażenie w odzież, podręczniki szkolne i inne przedmioty osobistego użytku.
Wyposażenie wymienione w ust.1 powinno stanowić uzupełnienie wyposażenia własnego dziecka.
Dzieciom przebywającym w Placówce zapewnia się właściwą opiekę zdrowotną, odpowiednie świadczenia specjalistyczne, diagnostyczne i rehabilitacyjne.
Placówka opłaca ubezpieczenie zdrowotne dziecka w przypadku potwierdzonego braku ubezpieczenia.
§ 16
Dziecku przebywającemu w Placówce przysługuje kwota pieniężna do własnego dysponowania w wysokości ustalonej na podstawie odrębnych przepisów.
W placówce obowiązuje regulamin przyznawania kieszonkowego na bieżące potrzeby dzieci.
§ 17
Osoba pełnoletnia, która opuszcza Placówkę, zostaje objęta pomocą mającą na celu jej życiowe usamodzielnienie i integrację ze środowiskiem.
Szczegółowe zasady udzielania pomocy na usamodzielnienie określają odrębne przepisy.
§ 18
- Dzieci przebywające w placówce mogą być nagradzane i wyróżniane poprzez:
- pochwałę ustną lub pisemną,
- nagrodę rzeczową,
- publiczne wyróżnienie w Placówce,
- powierzenie odpowiedzialnej funkcji, reprezentowanie placówki na zewnątrz,
- przekazanie informacji o wyróżnieniu i otrzymanych nagrodach do instytucji zajmujących się sprawami dziecka.
- Dzieci przebywające w placówce mogą być upominane i karane w następujący sposób:
- upomnienie ustne lub pisemne,
- naganą ustną lub pisemną,
- pozbawieniem możliwości udziału w określonej imprezie lub zajęciach,
- odwołaniem z pełnionej funkcji w samorządzie,
- poinformowaniem instytucji zajmujących się sprawami dziecka o przewinieniach, które były przyczyną udzielenia nagany,
- pozbawieniem możliwości wyjść indywidualnych poza teren Placówki,
- pomniejszeniem sumy kieszonkowego w danym miesiącu zgodnie z regulaminem.
- Dziecko ma prawo odwołania się od niesłusznie, jego zdaniem, udzielonej kary do dyrektora placówki w formie pisemnej.
- Dziecko ma prawo do złożenia skargi w kwestii naruszania jego praw do dyrektora placówki lub za pośrednictwem dyrektora do organu prowadzącego.
Rozdział VII
Pracownicy placówki
§ 19
- W Placówce zapewnia się obsadę na następujących stanowiskach:
- wychowawców w ilości odpowiadającej potrzebie sprawowania całodobowej opieki nad dziećmi,
- pedagoga/psychologa,
- specjalistów z odpowiednimi kwalifikacjami, jeżeli wynika to z potrzeb dzieci,
- pracowników obsługi.
- W procesie wychowania i opieki uczestniczą wszyscy pracownicy Placówki.
- Pracownikami, bezpośrednio zajmującymi się sprawami dziecka przebywającego w placówce, w zakresie opieki i wychowania są: pedagog/psycholog, wychowawca.
- Pracownicy, o których mowa w ust. 3 odpowiadają bezpośrednio przed Dyrektorem za jakość opieki i wychowania, prawidłowość stosowania obowiązujących procedur oraz realizację następujących zadań:
- udzielania pomocy dziecku w rozwiązywaniu problemów,
- nawiązywania i utrzymywanie kontaktów z rodziną dziecka,
- podejmowania działań na rzecz powrotu dziecka do domu rodzinnego,
- współdziałania z instytucjami zajmującymi się sprawami dziecka,
- udziału w pracach Zespołu ds. Okresowej Oceny Sytuacji dziecka oraz Zespołu Wychowawców,
- prowadzenia bieżącej obserwacji dziecka,
- prowadzenia obowiązującej dokumentacji, tj. dziennika zajęć wychowawczych, akt osobowych dzieci oraz arkuszy obserwacji dzieci.
- doskonalenia metod pracy.
§ 20
- Dyrektor kieruje bieżącą działalnością placówki, reprezentuje ją na zewnątrz.
- W czasie nieobecności dyrektora, zastępuje go upoważniona osoba lub pracownik obecny w Placówce podejmujący decyzje w uzgodnieniu z dyrektorem.
§ 21
- Na podstawie odrębnego porozumienia obsługę finansowo – rachunkową Placówki prowadzi Starostwo Powiatowe.
§ 22
- Do zadań pedagoga w Placówce w szczególności należy:
- rozpoznanie sytuacji wychowawczej, opiekuńczej i prawnej dziecka,
- kompletowanie dokumentacji indywidualnej dziecka,
- opracowanie diagnozy pedagogicznej,
- współpraca przy tworzeniu planu pomocy dziecku,
- prowadzenie korespondencji w sprawach dzieci,
- ewidencjonowanie pobytu dzieci,
- utrzymywanie, ewidencjonowanie kontaktów z rodzinami dzieci przebywających w placówce,
- nawiązanie i utrzymywanie kontaktów z instytucjami zajmującymi się sprawami dziecka,
- prowadzenie ewidencji przepustek i samowolnych oddaleń,
- kompletowanie kart udziału dzieci w zajęciach specjalistycznych,
- występowanie o skierowania i ewidencjonowanie skierowań do innych placówek,
- prowadzenie archiwum z dokumentacją byłych wychowanków,
- prowadzenie arkuszy badań i obserwacji pedagogicznych,
- opracowanie zaleceń do pracy wychowawczej,
- sporządzanie opinii dla sądu i reprezentowanie dziecka przed sądem oraz innymi instytucjami,
- prowadzenie zajęć specjalistycznych, zgodnie z przygotowaniem,
- przekazywanie dzieci do innych placówek.
§ 23
- Do zadań psychologa w Placówce w szczególności należy:
- prowadzenie badań psychologicznych,
- opracowanie diagnozy psychologicznej,
- współpraca przy tworzeniu planu pomocy dziecku,
- prowadzenie zajęć specjalistycznych, zgodnie z przygotowaniem,
- sprawowanie indywidualnej opieki psychologicznej nad dzieckiem,
- wspomaganie dzieci z problemami uzależnień,
- utrzymywanie kontaktów z ośrodkami specjalistycznymi,
- opracowanie opinii i zaleceń do pracy wychowawczej,
- udzielanie porad.
§ 24
- Do zadań wychowawcy w Placówce w szczególności należy:
- opieka, troska o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci,
- opracowanie indywidualnego planu pomocy dziecku
- praca indywidualna i udzielanie wszechstronnej pomocy dziecku,
- prowadzenie karty pobytu dziecka i zapisywanie obserwacji,
- organizowanie różnorodnych zajęć grupowych oraz indywidualnych w zależności od potrzeb,
- zapewnienie odpowiedniego wyposażenia w rzeczy osobiste, podręczniki do nauki, przybory szkolne, środki higieny, przybory toaletowe,
- prowadzenie karty wyposażenia dziecka w odzież i przedmioty własne oraz odzież i przedmioty zakupione ze środków finansowych placówki,
- dbałość o czystość i estetykę pomieszczeń, w których przebywają dzieci,
- ewidencjonowanie obecności wychowanków,
- powiadamianie Policji oraz Sądu o samowolnych ucieczkach dzieci,
- wytworzenie w grupie serdecznej rodzinnej atmosfery sprzyjającej prawidłowemu rozwojowi uczuć, koleżeństwa i przyjaźni wśród wychowanków,
- kształtowanie w grupie tradycji sprzyjających umacnianiu więzi emocjonalno-uczuciowych.
- Koordynowanie zadań porządkowych w placówce – pranie, sprzątanie itp.
§ 25
- W zależności od potrzeb w Placówce zatrudnia się specjalistów, osoby uprawnione do prowadzenia zajęć specjalistycznych, terapii.
- Zadaniem specjalisty jest opracowanie i prowadzenie zajęć umożliwiających eliminowanie zaburzeń rozwojowych i emocjonalnych dziecka,
§ 26
- Szczegółowe zadania poszczególnych pracowników (w tym pracowników obsługi) są zawarte w ich zakresach obowiązków.
- Działalność placówki może być wspomagana pracą stażystów oraz wolontariuszy.
- Praca wolontariuszy podlega ewidencji i jest nadzorowana przez Dyrektora.
Rozdział VIII
Dokumentacja
§ 27
- Dokumentami określającymi zasady funkcjonowania placówki są:
- Statut,
- Regulamin organizacyjny,
- zatwierdzony na dany rok Plan finansowy wydatków i dochodów.
- W Placówce prowadzona jest dokumentacja dotycząca ewidencji czasu pobytu dzieci, oraz informacje z okresu przed przybyciem dziecka do Placówki oraz aktualne wyniki badań lekarskich.
- W Placówce na bieżąco prowadzi się:
- księgę ewidencji dzieci,
- dziennik zajęć wychowawczych,
- karty zajęć specjalistycznych,
- księgę protokołów Zespołu d/s Okresowej Oceny Sytuacji Dziecka,
- księgę protokołów Zespołu Wychowawców,
- zeszyt raportów dziennych,
- rejestr przepustek,
- rejestr ewidencji ucieczek dzieci,
- arkusze obserwacji dziecka,
- ewidencja kontaktów z rodziną.
- rejestr wypłat kieszonkowego w poszczególnych miesiącach.
- Dla każdego dziecka przebywającego w Placówce sporządzana jest diagnoza oraz indywidualny plan pomocy, prowadzona jest karta pobytu, karta udziału w zajęciach specjalistycznych, karta ewidencji wyposażenia oraz arkusze badań i obserwacji.
- Dokumentacja osobista dziecka zawiera:
- orzeczenie sądu,
- skierowanie do placówki,
- akt urodzenia,
- poświadczenie zameldowania,
- wywiad środowiskowy z miejsca zamieszkania,
- dokumentację szkolną,
- dokumentację zdrowotną,
- orzeczenia i opinie kwalifikacyjne,
- korespondencję w sprawach dziecka,
- inne dokumenty dotyczące ważnych zdarzeń w życiu dziecka.
§ 28
- Indywidualny plan pomocy dziecku w terminie do 14 dni od daty opracowania diagnozy sporządza wychowawca i przedstawia dyrektorowi do zatwierdzenia.
- Indywidualny plan pomocy dziecku modyfikowany jest na bieżąco w zależności od zmieniającej się sytuacji dziecka, jego możliwości psychofizycznych, sytuacji prawnej, rodzinnej oraz procesu wychowawczego, jednak nie rzadziej niż co pół roku.
- Karta pobytu dziecka w placówce zakładana jest w dniu przybycia dziecka, a następnie uzupełniana na bieżąco przez cały czas jego pobytu.
- Dla każdego dziecka prowadzone są na bieżąco karty obserwacyjne zawierające aktualne spostrzeżenia, obrazujące proces zmian rozwoju psychofizycznego dziecka oraz efekty pracy wychowawczej.
- Wychowawcy, pedagog/psycholog ewidencjonują kontakty z rodziną i ze szkołą, podczas całego pobytu dziecka w Placówce.
Rozdział IX
Przepisy końcowe.
§ 29
- Rodzice dziecka lub inne osoby zobowiązane do alimentacji ponoszą odpłatność za pobyt i świadczenia w Placówce.
- Przekazanie dziecka do innej placówki, realizowane jest przez pracowników Placówki, o ile sąd nie wyda innego nakazu.
- W przypadku samowolnego opuszczenia placówki przez dziecko lub niezgłoszenia się w wyznaczonym terminie po usprawiedliwionej nieobecności wychowawca pełniący dyżur w Placówce powiadamia rodziców/opiekunów prawnych, policję.
- Dyrektor placówki o samowolnym oddaleniu się wychowanka z placówki informuje właściwy PCPR oraz właściwy sąd w terminie do 7 dni.
- Problemy, dotyczące pracy opiekuńczej i wychowawczej, zgłaszane przez pracowników i dzieci, rozwiązuje na bieżąco Dyrektor lub w porozumieniu z dyrektorem organ prowadzący.
- Problemy dotyczące merytorycznej działalności Placówki i zasad funkcjonowania, wykraczające poza kompetencje dyrektora, rozwiązuje organ prowadzący lub organ sprawujący nadzór nad placówką, tj. Wojewoda Dolnośląski.
- Z treścią niniejszego regulaminu zapoznaje się pracowników oraz dzieci przebywające w placówce.